Friday, January 15, 2010

:+:TenTanG MaKaN:+:

Salam..
Hari ni pg2 dh rajin bukak email...
tup2 terpandang satu email ni..kwn ina bg......
B4 ni rasanya pnah terbaca jugak....tp x brp nk ingat..........
Rasa mcm menarik........ & nk kongsi dgn kwn2 blog......
Sama2 kita fikirkan ya..... :)

Ina copy paste kt bwh ..... jom baca..... :)

*****************************************************************************

Ada sedikit ilmu yg ingin saya kongsi bersama dengan kawan2 semua.

Rupa2nya tanpa kita sedar, dalam makanan yg kita makan sehari2, kita tak boleh main balun aje? sebab itulah terjadinya penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain2 penyakit apabila kita telah tua nanti. Apabila kawan2 telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yg lain2nya.

Ini pun adalah diet Rasullulah SAW kita juga. Ustaz Abdullah Mahmood kata, Rasullulah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai jaga pemakanannya sehari2. apa kata kita ikut diet ini kawan2. tak payahlah susah2 makan pil untuk kurus? InsyaAllah kalau kawan2 ikut diet Rasullullah ini? Garenti? kawan2 takkan sakit perut ataupun keracunan makanan.

Jangan makan SUSU + DAGING

Jangan makan DAGING + IKAN

Jangan makan IKAN + SUSU

Jangan makan AYAM + SUSU

Jangan makan IKAN + TELUR

Jangan makan IKAN + DAUN SALAD

Jangan makan SUSU + CUKA

Jangan makan BUAH + SUSU CTH :- KOKTEL

# JANGAN MAKAN BUAH SELEPAS MAKAN NASI , SEBALIKNYA MAKAN BUAH TERLEBIH
DAHULU, BARU MAKAN NASI.

# TIDUR 1 JAM SELEPAS MAKAN TENGAHARI.

# JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM . SESIAPA YG TINGGAL MAKAN MALAM DIA AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA.

Nampak memanglah pelik.. tapi, kalau tak percaya... kawan2 cubalaa.................................
Ianya takdelah dalam jangka masa terdekat nie.... Ianya berkesan bila kita sudah tua nanti.

Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut.
Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu. di kuatiri akan cepat mendapat penyakit.
Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion+ manakala dalam ikan mengandungi ion-, jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidakkan balas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita.

p/s : Sampaikan walau sepatah...


Al-Quran Juga ada mengajar kita menjaga kesihatan spt membuat
amalan spt:-

Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk
yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.

Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya Insayallah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit).

Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran

darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir keruang berkenaan.

Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzyme banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam) Wassalam...

Sama2lah kita mengamalkannya.......

WallahuA'lam

Sabda Nabi Ilmu itu milik Tuhan, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikkan insyaAllah Allah akan
menggandakan 10 kali kepadanya.

^_^

10 comments:

Ain said...

very gud info...

thanks for sharing...

sHi Ma said...

insyaallah.. mari lah kita sama2 amalkan...

Yatie said...

bagus info nie.....

ina mail said...

tips ina bagi tu betul.akak pun pernah terbaca. sama-sama protein tak boleh amalkan makan.

eynda said...

MIL akak pun selalu pesan....kalau makan daging lembu atau ayam jangan makan ikan dah....cukup la daging & sayur....nanti boleh jatuh sakit....

Thanks for sharing :-)


Owwhhh yer...yg buah & susu tu memang takleh kat akak...contoh kalau makan tembikai & susu....jus buah bersusu...konfirm akak mabuk2 & muntah!

Nana said...

good info tq 4 sharing
penah baca artikel ni

Izan said...

penah baca gak tapi wat2 x nampak, diet kak ijan berterabut smcm, belasah apa ada.. :)

ikiqzana said...

thanx ina.. info yg bagus..

POSH76 said...

walaupun mcm tak logik sebenar nyer ada kebenaran...sbb tu tak elok makan bnyk2 & mcm2...

Just Call Me Bitt said...

thanks 4 sharing. kesimpulanya makan la ikut purata 1 hari dlm piramid pemakanan ;)