Sunday, December 26, 2010

"kalau rasa diri bersalah mohon maaf,kalau rasa tak bersalah memberi maaf"

"kalau rasa diri bersalah mohon maaf,..kalau tak bersalah memberi maaf"
apa pendapat ANDA dgn statement di atas....??
ewah...mcm nk bukak forum perdana la plak khennn..he..

salah satu adab memohon maaf adalah bagitau ape kesalahan yg dibuat.
bukannye sesenang ckp "0-0 lah ek"
or "aku mintak maaf atas kesalahan aku selama ni kt ko"

cara yg betul:
cth: "abu, aku mintak maaf aritu aku ade marah ko pasal ko tak sengaja pecahkan sunglass aku aritu,
harap ko dapat maafkan aku and kita tetap jadi kawan baik"


kena mention kesalahan.

contoh: "saya mintak maaf sebab sy pernah kutuk pak Din kt kawan2 saya yg pak Din ni pemalas mandi"

nak mintak maaf pun kenalah caranya betul, baru la org maafkan.

TAPI......

ade ulama pErnAh ckp klau kesalahan tu leh dtgkn keburukan & mengaibkan,
kita x yah la sebutkn kesalahan tu,
juz minta maaf scara umum je....
nk elakkan salah paham....
sbb takut akan mengeruhkan lg keadaan...

ada kesalahan besar
ada kesalahan remeh temeh..
biar apa pun kesalahan
even tho org tak minta maap
kita ada hak utk maafkan...

adab meminta maaf dan bertaubat ialah mengaku kesilapan, berazam tidak melakukannya lagi dan ikhlas bila memohon maaf atau ampun.

seseorang yang mengucapkan minta maaf hanya sekadar memenuhi adat atau disuruh oleh org lain atau takut pada sesuatu sedangkan hatinya tidak mengaku salah, tidak merasa insaf dan tidak berniat memohon maaf atas kesalahannya, Allah akan menghisab amalnya mengikut niat dihatinya.

keengganan untuk mengaku kesalahan dan memohon maaf adalah tanda kekotoran hati...........eh kejap2...klau org tu ngata org lain x sembahyang & die sgt la tekun mengerjakan sembahyang 5 waktu adakah hatinya kotor juga???konpius la saya...sbb saya ni kurang arif sgt hal2 agama ni.....

kesimpulannya.....
huhu aku senang nak maafkan orang...cpt cair & sejuk....
janji mintak maaf mau ikhlas laaa..

tapi masalahnya tak nampak pulak mana ikhlasnya...

sng memaafkan, tp susah nk lupekn....
lgpun...buat ape nk minta maaf dgn org gila & org tak sembahyang ni kan????awk kan sembahyang x tggl...suci sgt....

motif buat entry ni...??xde motif...
saje nk layan perasaan..merapu la kejap........ :)
lgpun untuk diri sendiri juga la kan.......sbb diri sendiri pun bukan slalu betul..ade juga buat salah & silap...........masing2 manusia biasa............

KESIMPULANNYA....
same2 la kite maaf memaafkan kesalahan masing2 walaupun hati agak berat....sbb masing2 manusia biasa.......tak lari dari melakukan kesilapan...........ari ni mgkin kita silap..esok mgkin dia silap...lg2 esok mgkin org lain plak silap..ekekeke......jd..same2 la fikir................walaupun org mengata kita dgn ayat yg agak bisa.....maafkn jela ek...........sape la kita ni xnk maafkan org??sedangkn Nabi ampunkan umat kn??ini kan plak sy manusia biasa yg jahil dlm agama....yelah kn,org x sembahyang+gila.... :)))) ..................

ewah..cam hari raya la plak..ekekeke..

p/s ... COPY ayat power my bf shiela firdaus kt fb....menegur tak salah..tp biar berhemah sikit~!!sy bukan alim ulama..tapi Islamkan sgt indah..cuma org² yg perasan dah cukup ilmu di dada & perasan dah mmg ahli syurga je sanggup melabelkan org sesuka hati,bercakap tanpa pikir perasaan org lain..yup betulllll...setuju 300%..

4 comments:

sheila said...

hyohohoho...

akak sangat tak reti mintak maaf..sebab tiap kali nak mintak maaf..bukan nak mintak baru start nak mintak maaf pun airmata dah macam empangan pecah

iNa said...

ekeke..
same la kite kak....
lg satu x leh tgk org lain sedih+nangis....cpt je air mata ni nk turun same...huhuhu......
p2 cpt sejuk bile org minta maaf.......tp p2 mula la fikir blk bla..bla..bla...adui...mcm2..hehe..

Shima said...

biar lah na orang nak cakap kita gila ke tak sembahyang ke..sembahyang semua tu percaturan ALLAH....... :) ALLAH yang menilai kita bukan manusia...

iNa said...

Shima..tq........