Friday, September 4, 2009

:+:Ramadhan Yang Mulia:+:

~KELEBIHAN RAMADHAN~

Bulan Ramadhan merupakan bulan yang mempunyai banyak kelebihan. Kedatangannya selepas dua bulan yang juga tidak kurang keistimewaannya iaitu Rejab dan Sya'ban. Bagi tujuan menyuburkan rasa tanggungjawab dan rasa ingin menambahkan ibadat kepada Allah sepanjang Ramadhan ini, di sini dibawa beberapa hadis yang menceritakan mengenai kelebihannya.

1. Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. -Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi-

2. Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud :Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu. - Diriwayat oleh imam Nasai'e, Ibn majah, Ibn Habban dan Baihaqi-


3. Abu Hurairah telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tentang Ramadhan yang bermaksud : Sesiapa yang mendirikannya(Ramadhan) penuh keimanan dan keikhlasan diampunkan baginya apa dosanya yang telah lalu. - Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Abu Daud, Nasai'e,Malik,Ahmad dan Baihaqi-

.....................................................................................
~~..Suka dgn lagu nie.. ~~
RAIHAN/MAN BAI~Harapan Ramadhan

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...
Ku tempuh jua
.............................................................................
Alhamdulillah bertemu jua kita dgn Ramadhan kali nie..

5 comments:

ieda said...

huhu akak punnn suka lagu nieh .. selalu kalau 1st ramadhan kat opis tuhh dah sebuk2 bukak lagu nieh

cam x sabar nak abiskan ramadhan dan doa2 kalau ketemu lagi ramadhan tahun hadapan ... insyalallah

POSH76 said...

suker lagu ni menenangkan....

iNa said...

teringat klau kt kg slalu ikut mka g terawih....nie bile dh duk sendiri,x dpt nk g...kang dgn nabila lg....

Insyallah kak,pjg umur bertemu jua..... :)

iNa said...

sis posh..best kan lagu nie... :)

sis_nita said...

memalam dengar lagu ni kan.. tetiba leh mengalir laks air mata..

rasa emo.. :(