Thursday, July 16, 2009

:+:SyaHdu La PLaK..huhu..uwaaa:+:

Tajuk x tahan la kaaann... :) ..
Mlm nie duk bace email......then rase mcm nk copy n paste email nie kt blog...sbb..sbb...rase syahdu je bile bace... :( ... Sile la bace yer...
.............................................................................................
Baca pelan- pelan dgn penuh penghayatan.

Aku terlanggar seorang asing semasa berjalan,
"Oh maafkan saya, saya tak perasan"

Katanya "Maafkan saya juga,
Saya tak nampak saudara"

Kami amat bersopan dan saling menghormati,
Kami saling melambai sambil berlalu pergi,

Tetapi di rumah lain pula ceritanya,
Bagaimana kita melayan orang tersayang, tua dan muda,

Lewat petang, tika memasak makan malam,
Anak lelaki kecilku berdiri di dapur secara diam-diam,

Bila berpaling aku hampir melanggarnya jatuh,
Jerkahku, "Jangan buat kacau di sini, pergi main jauh-jauh"

Dia berlalu pergi, hatinya hancur luluh dan beku,
Aku tak sedar, bertapa kasarnya kata-kataku,

Sedangku berbaring di katil mendengar musik,
Terdengar suara halus datang membisik,

"Bila bersama orang tak dikenali,
Begitu bersopan dan merendah diri,
Tetapi ahli keluarga tersayang, sering dimarah dan dicaci",

"Cubalah kau pergi lihat di lantai dapur,
Kan kau temui bunga-bungaan berterabur",

"Itu adalah bunga-bunga dibawanya untuk kamu,
Dia memetiknya sendiri, kuning, biru dan unggu",

"Dia berdiri senyap agar jadi kejutan buat kamu,
Kamu tak pernah sedar airmatanya yang datang bertamu",

Pada tika ini, aku merasa amat kecil sekali,
Airmataku mencurah ibarat air di kali,


Senyap-senyap ku kebiliknya, dan melutut di katil,
"Bangunlah, anakku, bangunlah si kecil"

"Apakah bunga-bunga ini dipetik untuk mak?
Dia tersenyum, "Adik terjumpanya belakang rumah di semak"

"Adik memetiknya kerana ia cantik seperti ibu,
ibu tentu suka terutama yang unggu,

"Maafkan ibu, atas sikap ibu hari ini,
Ibu tak harus menjerkah kamu, sebegini,

Katanya,"Oh, ibu, itu tak mengapa,
Saya tetap sayang ibu melebihi segala,

Bisikku, "Anakku, ibu pun sayang kamu,
dan ibu suka bunga itu, terutama yang unggu,


FAMILY

Jadi apakah maksud yang tersirat?

Tahukah anda makna "FAMILY"?
FAMILY = (F)ATHER (A)ND (M)OTHER (I) (L)OVE (Y)OU


" HARGAILAH KELUARGA ANDA "

10 comments:

eynda said...

Pernah dapat email ni ...memang syahdu...

sis_nita said...

huhuhu!
akak sentap pepagi nehh..
baca email yg ko letak nehh..

atty's said...

syahdu.sayangi family anda ..

ieda said...

salam dik .. huhuhu memang sayu .. akak dpt jugak email nieh ..

semuga kita sedar akan kekilafan kita

ira_kecik said...

sedihnyer....... sayu hati bila baca nie ina..... emailkan kat ira bleh. nanti ira bagi email add

oMMy fiRuz said...

salam..
pernah jugek dpt email ni, mmg hampir2 nak menangis..lg2 bile ingt balik saat2 marah ank..uwaaaaa...

MiszMama@Haslinda said...

marah anak tangan2kan..oker tak peribahasa tu..oker kut..tapi jangan sampai hancurkan hati mereka. Be their family n friend too.

POSH76 said...

family is NO 1

kakyong said...

membesarkan anak2 ni memang byk dugaannya.. jd ibu tiada erti rehat... tp bila terlalu letih, kta emo & terlepas pandang bhw anak2 sekadar nak bermanja...

iNa said...

kak eynda..kak ieda...ommy..miszmama...sis posh..kak yong.......tue la ...same2 la amik iktibar kan.. :)

ira....
ina dh 4ward yaaa... :)